Benoît and others reinvent their fishing community

Benoît, Provence-Alpes-Côte d’Azur, France

‘’This fishing harbor was very famous. There were thirty small trawlers fishing on the sea grass, but they disappeared. So, the public authority called the two remaining fishermen to announce a closure of the guild (a prud’homie). One fisher said ‘’No, we’ll build a new guild we’ll try to make something.’’ Now, we have five boats here. The project was very basic, we didn’t have ice, we didn’t have storage capacity, we didn’t have anything. We’ve worked with almost nothing: small fridges, restaurant fridges, and some freezers and a small ice machine. We all work together, it’s quite innovative because fishers here used to be very individualistic. We agreed to combine our catches, we all bring in different types of fish. In this way we share customers. We sell two to four times per week and we have 1400 customers. We text them the day before the sale. ‘’Hello, tomorrow we have mullet, sword fish, etc.’’. It’s working quite well. There is a huge diversity of fish and people like to come here. They wait a lot, there is a queue, it’s an animation in the harbor. Each one of us gives 5% of our sales to the association, so we can carry out projects, we can develop. With this group of people, we’re trying to rebuild something. It’s cool, it’s very motivating.’’ 

Benoît herziet samen met anderen hun visgemeenschap: ‘’Deze vishaven was beroemd. Er waren dertig kleine trawlers maar die zijn verdwenen. De overheid belde de laatste twee vissers om aan de kondigen dat ze de beroepsvereniging gingen sluiten. Één van de vissers zei ‘’Nee, we bouwen een nieuwe vereniging en we proberen er iets van te maken.’’ Nu zijn er vijf boten. Het project is erg simpel, we hebben geen opslagruimte, we hebben geen ijs, we hebben niets. We werkten met bijna niets: kleine koelcellen, koelcellen in restaurants, en wat vriezers en ijsmachines. We werken allemaal samen, het is best vernieuwend want hiervoor waren de vissers erg individualistisch. We besloten onze vangsten samen te voegen, iedereen voegt iets anders toe. Hierdoor delen we de klanten. We verkopen twee tot vier keer per week en we hebben 1400 klanten. Een dag voor de verkoop sturen we een berichtje ‘’Hallo, morgen hebben we harder, zwaardvis, etc.’’. Het werkt best goed. Er is een grote diversiteit aan vis en mensen vinden het fijn hier te komen. Klanten wachten lang, ze vormen een rij, het is een animatie voor de haven. Elk van ons levert 5% van onze omzet in als bijdrage voor de vereniging, hiermee kunnen we projecten uitvoeren, ons ontwikkelen. Met deze groep mensen proberen we iets op te bouwen. Het is tof en werkt erg motiverend.’’