Jack’s sales

Jack, Noord-Holland, the Netherlands

‘’It’s important to show that you’re aware of your practices, that you don’t seize everything, but that you’re a conscious fisher. I’m part of a collective called Goede Vissers [good fishers]. We’re small-scale fishers who collect seafood in a fair way. You can read my story on the website of Goede Vissers, that’s how you can find me. I sell small catches directly to restaurants. Not to all restaurants, but I try to work with excellent chefs, they also practice a craft and they handle my product well. These chefs are my best marketing strategy. My product is acknowledged as a regional product, chefs like to tell this. An MSC label won’t contribute much, it’s the local product label that is important.’’

Jacks verkoop: ‘’Het is belangrijk dat je naar buiten brengt dat je je bewust bent van wat je doet, dat je niet een graaicultuur bent, maar dat je juist een bewuste visser bent. Ik zit in een collectief: Goede Vissers. We zijn kleinschalige vissers die op een eerlijke manier vissen. Op de site van Goede Vissers staat een verhaal van wat ik doe, dat valt ondertussen wel te vinden. Kleine vangsten verkoop ik rechtstreeks aan restaurants. Ik verkoop niet aan alle restaurants, ik probeer te werken met de betere chefs omdat dat ook ambachtsmensen zijn die goede dingen doen met mijn product. Zij maken de beste reclame. Ik heb een erkend streekproduct, dat is iets wat voor de chef-kok leuk is om te vertellen. Zo’n MSC-label heeft voor mij geen meerwaarde, maar juist een kleinschalig streekproduct merkje is belangrijk.’’

Las ventas de Jack: “Es importante mostrar que eres consciente de tus prácticas, que lo persigues todo, pero que eres un pescador consciente. Soy parte de un colectivo llamado ‘Goede Vissers’ [buenos pescadores]. Somos pescadores a pequeña escala que recogen marisco de manera justa. Puedes leer mi historia en la página web de Goede Vissers, ahí puedes encontrarme. Vendo pequeñas pescas directamente a restaurantes. No a todos los restaurantes, pero intento trabajar con chefs excelentes, ellos también practican un oficio y trabajan bien mi producto. Estos chefs son mi mejor publicidad. Mi producto está reconocido como producto de la region, a los chefs les gusta decirlo. Un sello no contribuye mucho, es el sello de producto local el que es importante.’’

A venda de Jack: ”É importante mostrar que se está ciente das suas práticas, que não aproveita tudo, mas que se é um pescador curioso. Eu faço parte de um grupo chamado Goede Vissers. Somos um grupo de pescadores de pequena escala que recolhe produtos do mar de uma forma justa. Podem ler a minha história no site do Goede Vissers, é desta maneira que me podem encontrar. Vendo pequenas capturas directamente a restaurantes. Não a todos os restaurantes, mas tento trabalhar com excelentes chefs, eles também fazem trabalhos com as mãos e tratam bem do meu produto. Estes chefs são a minha melhor estratégia de marketing. O meu produto é reconhecido como produto regional, os chefes gostam de assim o dizer. Um rótulo da MSC não irá contribuir muito, é o rótulo de produto local que é mais importante.”